Två veckor

Blogginlägg 21/9
Nu har jag varit här i två veckor och börjar smått vänja mig att inte ha fri tillgång till rinnande vatten, internet och elektricitet. Har en lampa på mitt rum och utanför mig rum finns det endast ett fungerande eluttag. 
"Huvudbyggnaden" här på campingen har el när generatorn är igång.
På kvällarna sitter jag och personalen runt brasan i huvudbyggnaden, för här blir väldigt kyligt om kvällarna. 
Idag har jag lärt några ut personalen här om hur man använder sig av Microsoft Word, inte lätt för tre 25-åringar som nästan aldrig haft tillgång till en dator förut. Men de lyckades tillslut skapa vars ett dokument och skriva lite. 
Tänk, vad olika liv vi egentligen lever. Jag är uppväxt med datorer och skulle kunna öppna och skriva ett dokument i sömnen, medan mina vänner här knappt vet hur man startar en laptop. 

Mina kära läsare; hur mycket ni än försöker kan ni inte sätta er in i livet människorna här lever, om nu inte någon gång sett det med egna ögon. 
Man kan tro "-äh jag skulle klara mig utan rinnande vatten och el hur länge som helst" men det är en större omväxling än vad man tror. Tänk er, något så vardagligt som att tvätta händerna måste man göra i vatten man köpt (om man inte har en vattenbehållare som sparar regnvattnet) och när man vill duscha ber man personalen värma upp två hinkar med vatten (ja, tack och lov kan jag få duscha varmt).

Vädret: nej, inte så kokhett som antagligen många av en tror, det är ganska exakt som en normal svensk sommar. Men när solen väl är framme är det vääldigt varmt men bli snabbt lite kyligt när den täcks av moln. 
Nu här även regnperioden tjuvstartat lite, igår regnade det oavbrutet mellan 12 och 16, lite mindre roligt för då finns här inte mycket att göra.

Men sen när solen kände för att visa sig tog Festo (projektledaren) och Robert (en från personalen på campingen) iväg mig på min första haik (provhaik) uppför en av de mindre bergen (för dem; kullarna) här. Wow, utsikten går inte att beskriva, men de tre bilderna nedan är från toppen. Har fler i min kamera som jag lägger upp när jag kommer hem i december.




Familjen Jonasson
2014-09-23 @ 07:37:46

Härligt att följa dina inlägg. Som du säger alla borde prova din nya "levnadsstil". =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0