Enkel vardag för er-överlevnadsstrategi för andra

"När ni är törstiga, får ni vatten från kranen
När ni ska laga mat får ni vatten från kranen helt utan problem
Och när ni duschar väljer ni enkelt er temperatur på vattnet och kan duscha nästan hur länge ni vill utan problem. Ta vara på det, lägg en tanke då och då hur bra ni faktiskt har det. Det är iallafall något jag kommer göra mycket när jag väl är hemma igen.

Förra veckan tog nämligen en av lärarna mig på en rundvandring i byn, det inkluderade att viss mig platsen där de måste hämta vatten under torr-perioden, en del måste till och med gå och hämta vatten där året om.
Nej, det är ingen liten flod, nej ingen damm eller sjö heller.
Det är en liten plats med stenar, en liten grotta där man får gräva fram sitt vatten.
När jag kom dit möttes jag av ca tio barn och några vuxna som försökte samla upp vatten i sina dunkar för att sen bära ett par kilometer hem.
Under torrperioden (juli och augusti) kan det ärm uppstå slagsmål om att få komma fram till vattnet och när man väl tagit sig fram är det en utmaning att ens få med dig något vatten därifrån.

Detta är så långt ifrån min och er verklighet som man kan komma, som sagt; en helt annan värld.
Så tänk mindre på det ni inte har och inse hur mycket ni faktiskt har.

Idag blir det tyvärr inga bilder för detta inlägget har färdats vis sms, till min syster som är snäll och publicerar detta på bloggen. (Ja visst är jag snäll)
Tekniken har inte riktigt varit vår vän de senaste dagarna så jag har antagligen inte tillgång till internet förrän till helgen.
Jag hoppas ni fortsätter hålla koll här, även om jag inte har möjlighet att uppdatera så ofta.
Magnus
2014-10-06 @ 14:07:43

Hej. Kul att höra att du verkligen börjat anpassa dig. Och trivs!! Länkar din blogg idag till mina sidor - har haft för mycket att göra och glömt... Ha det bra och ta hand om dig! Nelson hälsar. Magnus

Stina
2014-10-09 @ 22:31:53

Hej kära Ebba Känns nästan som att jag är där när jag läser din blogg. Pratade med mormor idag berättade för henne att du ringt hon blev jätteglad. Har lovat att jag ska printa ut din blogg så hon kan läsa själv. Ha de nu fortsatt underbart spännande Kramar Stina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0