Workshop, färger och stranden

I torsdags och fredags förra veckan befann jag mig i Bensonville, ett mindre samhälle utanför Monrovia. Där höll DCI-Liberia (organisationen som jag gör praktik hos) en workshop för olika aktörer i samhället. För varje projekt görs det en workshop ungefär var tredje månad som är en av många strategier och byggstenar för att utveckla och sprida organisationens projekt. Detta är en strategi om att sprida information och utbilda personer som arbetar på olika områden och nivåer i samhället, man kan säga att det handlar om att på olika sätt nå ut till civilsamhället och dess aktörer för att sprida kunskap.  

 

Punkterna på workshopens agenda handlade om hur barn kan få stöd till en rättslig process och hur detta måste bli bättre i samhället, samt om varför det är ett så lågt antal fall som faktiskt går till rättegång i Liberia -och vad olika parter i samhället kan göra åt detta. Agendan fortsatte med föreläsning om könsbaserat våld och barns rättigheter. Under fredagen handlade föreläsningarna och diskussionerna mycket om hur olika aktörer kan ge stöd åt personer som blivit utsatta för olika typer av våld. Under dagarna pågick det många intressanta diskussioner och mitt huvud var i alla fall helt fullt av nya lärdomar när klockan slog 16 i fredags eftermiddag.

 
 
 
 

Helgen var däremot något helt annat, där hjärnan verkligen inte behövde jobba speciellt hårt. Jag har ju en liten svaghet för färger och tyger, och det har inte blivit bättre. I lördags begav jag och några kompisar oss iväg för lite shopping. Vet inte hur många butiker vi var inne i och hur många tusentals helt fantastiska tyger vi såg. Gatan vi gick runt på var färgglad av alla butiker och dess tyger (lapa som det heter här) och det var definitivt ett bra ögongodis hela eftermiddagen. Vi var definitivt mer färgglada och plånböckerna var något tunnare vid dagens slut, men det blev några riktigt lyckade köp som det snart ska sys upp lite kläder av. 

 

Dagen avslutade vi med vars en öl, havsutsikt och beundrade dagens inköp. Där satt vi, ett gäng från olika delar av världen som hittat varandra och njöt av solnedgången över Monrovia. En del har varit här något år och andra är precis som jag, lite mer nykomlingar och alla är vi likna sugna på att se vad Monrovia och Liberia har att erbjuda. 

 

Efter en sådan intensiv lördag på Monrovias gator beslutade vi oss för att spendera söndagen på stranden. Att kunna spendera en heldag på stranden (trots att det snart är oktober) är precis rätt sätt att ladda upp för en ny arbetsvecka, detta var precis vad jag och några kompisar bestämde oss för att göra. Monrovia ligger precis vi kusten och har ett antal fina badplatser att bjuda på. Det känns ju helt okej att veta att många hemma i Sverige börjar rota fram höstjackor medan jag kan packa lite solkräm och en bikini som spendera mina lediga dagar i en solstol - något jag bara måste kommentera ;) 

 
 
 

 

Stina
2018-09-25 @ 11:54:37

Jag älskar också mycket färg. Härligt man blir liksom glad av alla fina färger och mönster som tygerna presenterar//Kramar

Svar: Ja det är helt fantastiskt! Har du något speciellt önskemål på färg eller något tyg så hojta till :)
fridhiafrika.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0