Var är hon nu då?!

Hallå hallå, kul att just du hittat hit (kul att någon är nyfiken på vad jag har att berätta)! Det var ungefär en halv evighet sen jag skrev här sist, men nu är det dags att damma av här igen. Jag är ju faktiskt på resande fot och från önskemål från oroliga föräldrar och vänner (eller mer nyfikna?) kommer det göras uppdateringar här. Var är jag egentligen, vad gör jag, och var tusan håller jag hus?

I vanliga fall bor och studerar jag i Växjö och pluggar nu mitt sista år på Fred-och Utvecklingsprogrammet på Linnéuniversitetet. Då detta är mitt sista år fanns det ett val om antingen utbytesstudier eller praktik, mitt val blev praktik och började söka runt på var jag kunde göra min praktik. Det jag gjorde var att skicka till olika organisationer och frågade om de hade möjlighet att ha en praktikant under höstterminen 2018. En av organisationerna som svarade var Defence For Children International i Liberia (DCI-Liberia), vilket är organisationen jag är hos just nu. Kontoret ligger i Liberias huvudstad Monrovia och bor gör jag på ett lägenhetshostel med knappt fem minuters promenad från kontoret. Perfekt!

 

Här bor jag!

 
 
 
 

DCI-Liberia är en barnrättsorganisation som inkluderar områden som skydd av barn, sexuell-och könsbaserat våld, rättvisa för unga, flickors rättigheter och women empowerment. Här har jag fått ett eget bord och delar kontor med organisationens Director och Finance (han som har koll på all ekonomi), på kontoret mittemot sitter chefen, the Executive Director och som även är min handledare.

Dessa första dagar har mest handlat om att komma igång. Jag har läst en del dokument och rapporter om organisationen, suttit på möte, samt skrivit ett utkast på en genuspolicy. Hela den här veckan och säkerligen nästa kommer handla mycket om att komma igång och sätta mig in i hur arbetet här fungerar, både här på kontoret och projekten i närområdet. Och såklart, utforska min nya tillfälliga hemstad. Här kommer jag nu att stanna till mitten på december då det förhoppningsvis bär av mot andra äventyr innan jag når Sverige i början på januari.

Det var allt ni får för nu! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0