En arbetsvecka utanför kontoret

Den här veckan har jag inte spenderat så mycket tid på kontoret utan i tisdags åkte jag till ett av de lokala kontoren ca 5 mil utanför Monrovia. Många kanske anser det knasigt, men för någon som kommer från den skånska landsbygden var det väldigt skönt att komma ut på landet och slippa storstadsvimlet (och wi-fi) i några dagar. Luften var friskare, tempot var lugnare och bilarna var definitivt färre. Det är ju något speciellt med landsbygden ändå… 
Hit och kommer jag att åka några gånger under min tid här för att jobba med personalen ute på fältet med tillexempel insamling av data och uppföljningar på projekt. Projekt som jag fick presenterat för mig var ett som arbetar för att minska våld och ekonomisk utsatthet för kvinnor och flickor och ett projekt som handlar om att motarbeta och ta hand om fall inom Child Trafficking (barnhandel). 

 
En av organisationens två bilan som tar oss fram och tillbaka från storstadens trafikköer till landsbygdens bumpy rides:
 

Ute på de lokala kontoren har personalen tillgång till motorcyklar (boda-bodas) vilket är så man tar sig fram och tillbaka från kontor och projekt, härligt!

 
Det lokala kontoret i Tubmanburg i Bomi County:
 
 
 

Tubmanburg i Bomi county där jag spenderat de senaste dagarna i är ett av de samhällen som drabbades hårt av kriget i Liberia, och även Ebolakrisen slog hårt där. Så idag finns här en del samhällsorganisationer med olika ansvarsområden för att bygga upp samhället igen. Jag fick äran att delta på ett samlingsmöte tillsammans med andra organisationen där alla fick presentera sina olika huvudområden och projekt. Jag ser redan framemot min nästa tripp ut dit som kommer innebära heldagar ute på projekten.

Väl tillbaka på kontoret under fredagen hade mejlkorgen fyllts på och nya uppgifter trillat in. Trots att jag varit här så pass kort tid har jag redan fått en del ansvar. Jag har bland annat fått skriva en genuspolicy till organisationen som ska tas upp på kontoret, skrivit en bidragsansökan till amerikanska ambassaden till projektet om att motverka barnhandel och blivit involverad i ett samarbete tillsammans med Internet Watch Foundation som handlar om att rapportera utnyttjande av barn på nätet. 

 

Andra arbetsveckan har passerat och var definitivt inte lik den första, helgen tas emot med öppna armar då huvudet känns väldigt fullt av information och nya lärdomar. Då arbetsdagarna är från ca 9-17.30 är det på helgerna det finns chans till att utforska vad Monrovia har att bjuda på och den här helgen träffa andra svenskar som också befinner sig här. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0