Kontraster

Att spendera hösten här innebär en del möjligheter för helger fulla med sol och bad. Den här helgen blev en långhelg då det var Thanksgiving i torsdags och därmed röd dag så jag och några andra packade in oss i en bil och tog en weekend utanför stan. Det blev tältning på stranden, bokstavligt talat. Vi åkte till Robertsport, en mindre stad ca 12 mil från Monrovia och ja, det var så härligt! Ännu en gång, det är skönt att lämna storstadsvimlet och få andas in lite annan luft och vila öronen från stadstrafiken.

Solen sken hela helgen, havet var varmt och jag kom tillbaka till Monrovia med en något oundviklig bränna. Översättning: En perfekt start på November!

 
 
 
 

 

Det var helgen det, men det finns ju vardagar också, och dessa består var väldigt blandade saker. Kontrasterna mellan fritid och jobb är stora - Defence for Children International är ju en barnrättsorganisation och jag ska va ärlig, det är inte alltid helt lätt. Vissa dagar innehåller ”lättare” saker, och andra något tyngre.  

 

Saker som inkluderats i mina arbetsuppgifter har bland annat fått vara med och göra utvärderingar av våra projekt runt om i olika samhällen, följt upp ett antal olika fall och fått vara med på fängelsebesök.

Vi håller också på att starta upp ett samarbete med Internet Watch Foundation, som jag skrivit om tidigare. Det är en organisation som arbetar för att få bort bilder av övergrepp på barn från internet, ett mycket viktigt (och svårt) jobb som DCI-L är stolta att å jobba med. Ni kan läsa om deras arbete här: https://www.iwf.org.uk/ . 

Om knappt en månad kommer två av deras personal hit för ett större uppstartsmöte för att öppna upp en ”anmälnings/rapporterings-portal” för Liberia, och Defence for Children är huvudkontakten här så vi är ansvariga för planeringen inför och under mötet.

 

Kontrasterna är på många sätt stora och ingen vecka är den andra lik, varken på jobbet eller utanför. Den här veckan är det dessutom dags för mig att besöka Tubmanburg igen för ännu en vecka på fältet. Den här gången kommer jag vara ansvarig för att samla in data till vårt Women & Girl Empowerment Projekt samt följa upp de fall jag var delaktig i sista jag var på plats.

 
 
 
 

Utöver det som skrivits ovan har det även hunnit med marknadsbesök, bröllop, kyrkbesök och mycket smaskande på kokosnötter.

 
 
 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0