Kan man ha höstmys trots torrsäsong?

Vardag – rutiner - vardag – rutiner – helg – vardag – rutiner. Ja det är lite mitt sätt att säga att tiden går fort här i Monrovia. Jag har verkligen landat i vardagen och fått mina rutiner, fritiden fylls med massa olika saker och tiden går bara fortare och fortare.

Det är lite skrämmande att jag nu spenderat en tredjedel av tiden här, jag menar, hur gick det till? Samtidigt finns det såklart även motstridiga tankar vissa dagar, som alltid när man är på resande fot. En riktig ostmacka, lite glass och höstmys hade jag inte sagt nej till (jag älskar ju hösten, årstiden när det äntligen är socialt accepterar att fylla hela lägenheten med levande ljus och tjuvstarta lyssnandet av julmusik) – faaast ännu en gång ”höstmys” på stranden i 28 graders värme är ingenting jag kan klaga på faktiskt.

 

Sedan förra uppdateringen har det såklart hänt en massa saker, både på kontorstid och fritid. Jag lyckades bland annat dra på mig ett par dagars sjukdom så mina kollegor fick köpa mat och dricka till mig, men efter några dagar var jag på benen igen och laddade batterierna med ett strandbesök och ingefärsjuice. Inget värre än så!

 

På kontoret just nu är det en del bollar i luften…Vi håller på att starta upp ett nytt projekt tillsammans med en organisation Internet Watch Foundation som arbetar med att få bort sexuella bilder på barn från internet. DCI-L (organisationen som jag är hos) är huvudkontakten i Liberia för detta samarbete och vi planerar att ha ett större uppstartsmöte i slutet av november.

I morgon är det World Mental Health Day, en viktig dag och definitivt ett ämne värt att lyfta, och ett och framför allt ett ämne som aldrig kan lyftas för mycket, var man än befinner sig i världen. I morgon kommer vi därför ha en föreläsning med diskussion om mental hälsa ute på vårt lokala kontor i Bomi county (där jag spenderade ett par dagar för några veckor sedan). Jag kommer sen stanna där ute en vecka från och med i morgon för att hänga med ut på fältet och fylla på förrådet med en massa nya lärdomar och erfarenheter.

 

Det har även hunnits med lite olika saker på min lediga tid. En mycket härlig vana är stranden, nu börjar regnsäsongen lida mot sitt slut och torrsäsongen ta sin början, vilket betyder att majoriteten av dagarna är strandvänliga dagar.. Under förra helgen gjorde jag och några vänner ett besök på Dukor Hotel, ett hotell som under 60-och 70-talet var ett superlyxigt och populärt resmål i Västafrika med utsikt över hela Monrovia, men som förstördes under kriget. Idag står ruinen kvar och där uppe är utsikten i princip obeskrivlig. När man väl tagit sig upp fångas ögonen av hela Monrovia och havsutsikten. Bilderna visar en liten del av hur fint och häftig plats det är, men lägg till lite extra känsla och färg så blir bilderna mer rättvisa.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

I lördags blev jag hembjuden till min kollega, där serverades det lunch och sightseeing runt i hennes område tillsammans med hennes femåriga son. Vi avslutade dagen med en svalkande dryck vid stranden (hör ju helgen till). 

 

 
 
 
 

Nu ska jag packa ihop min väska inför en vecka utanför storstaden!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0