Min vecka på fältet

I slutet på förra veckan kom jag hem från ännu en vecka på kontoret i Tubmanburg. Det var en väldigt blandad vecka på många plan. Jag kom dit sent på onsdagskvällen och de två första dagarna gick vi igenom vad som hänt sen sist jag var där, var på möte, besökte domstolen, sen blev det helg.
 

Under helgen umgicks jag med mina kollegor, fick träffa släkt och vänner samt blev bjuden på mycket god mat (på bilden ser ni ett frukostexempel bestående av stekta plantains (matbananer)). Under söndagen var det kyrkobesök på schemat så finklänningen åkte på. Då detta var mitt första besök i den kyrkan fick jag under ceremonin komma fram till pastorn och presentera mig sedan sjöng alla en välkomstsång för mig samtidigt som alla gick fram till mig och hälsade mig välkommen.

 
 
 

 

På måndagen var det fältarbete hela dagen. Vi gick runt till skolor och Communitys och pratade om och utvärderade vårt pågående projekt Girls Advocacy Alliance à https://defenceforchildren.org/girls-advocacy-alliance/ . Projektet fokuserar på de sårbarheter/svårigheter som flickor och unga kvinnor möter i samhällen runt om i världen idag (sexuellt våld, barnäktenskap, barnarbete, trafficking och brist på tillgång utbildning) - med syftet att skapa initiativ och möjligheter för flickor, av flickor för att öka och stärka deras deltagande i det socioekonomiska fältet. 

 

Den här dagen fyllde också min fantastiska kollega Jereline år så vi överraskade henne med tårta och sång.

 

Ett annat DCI-L fokusområde som stod i fokus den här veckan var Juvenile Justice. Som jag tidigare skrivit besöker DCI-L fängelser för att se till att barns rättigheter respekteras och följs och att det inte finns barn i samma fängelser som vuxna. Hamnar ett barn i fängelse arbetar DCI-L för att få till en rättegång så snabbt som möjligt för att situationen ska bli så bra som möjligt för alla så fort som möjligt. Under min vecka i Tubmanburg hade vi två aktuella fall planerade i rätten så det var många besök dit tillsammans med vår advokat samt alla inblandade.

 

Ännu en vecka av mycket intryck och blandade dagar nådde sitt slut och jag begav mig tillbaka mot Monrovia, storstadsluften, storstadsmyllret och storstadstrafiken. 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0