Några steg i tre olika länder

Alltså wow! Ja, första advent i Sverige innebär ju alltid mys och en speciell känsla. Sättet jag inledde advent på i år var något annorlunda, men definitivt också en speciell känsla, bland annat innehöll den att ta ett par steg i både Guinea och Elfenbenskusten (utan visum!) sen tillbaka till Liberia.

 

Förra fredagen tog jag och två kompisar eftermiddagen ledig för en roadtripp till Nimba Nature Reserve i staden Yekepa cirka 7 timmars bilfärd från Monrovia. Under lördagen gjorde vi en 6 timmars vandring upp för ett berg där vi tog en paus där Guinea, Elfenbenskusten och Liberia gränsar till varandra. Så där sätt vi, sex personer i tre olika länder och käkade lite ost och kex innan det var dags att vandra tillbaka igen.

 

Efter att vi blivit bjudna på grillfest av ett gäng sydafrikaner och fått ett par timmars sömn var det dags att ta på vandringskängorna igen. Klockan 6 satte vi oss på motorcyklarna, solen gick upp bakom bergen som började titta fram ur morgonbrisen, helt fantastiskt! Söndagens vandring var kortare då det var hemfärd samma dag. Vår slutdestination var vid ett stort vattenfall mitt inne i skogen, mer om den här helgen tänker jag inte skriva, tycker det är mest rättvist att låta bilderna tala för sig själv.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Efter två fullspäckade dagar följde två intensiva dagar på kontoret i Monrovia. Jag har ju skrivit om att vi (DCI-L) startat upp ett samarbete med Internet Watch Foundation (IWF) och äntligen var dagarna för besök och möte här. Två från IWFs personalgrupp i England spenderade måndagen och tisdagen med oss. Måndagen gick ut på att planera och gå igenom tisdagens kommande möte, sen visade jag gästerna runt i Monrovia. Tisdagen var dagen för det officiella ”uppstartsmötet” för vårt samarbete med att starta upp en anmälningsportal i Liberia där man kan anmäla bilder och hemsidor som innehåller bilder på våld mot barn. Många viktiga aktörer var representerade och det blev ett väldigt bra möte!  Tidningen Front Page Africa skrev om mötet som ni kan läsa här https://frontpageafricaonline.com/news/child-ngo-internet-watchers-to-launch-online-portal-system-for-tracking-child-sexual-abuse/ 

 

 

 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0