Korsord, Matatus och katten Åsa

I fredags satte jag och Ellen våra klass fem-elevers hjärnor på prov. Det var hjärngympa hela lektionen i form av korsords-klurande. 
Detta var en prövning för oss alla. Först för mig och Ellen att rita upp det tjusiga korsordet på talvan, sen förklara hur det skulle lösas och den klurigaste biten för eleverna var att rita upp hela korsordet med rätt ruta på rätt plats i sina häften. Det lyckades tillslut skapas korsord på kors och tvärs och de flesta orden hamnade på rätt ställe innan vi tog lunch.



Sista lektionen innan vi tog helg hade vi bild med årskurs fyra. Vi gav dem uppgiften att rita vad de tänkte på när de hörde ordet "Sverige". En väldigt koncentrerad stämning spred sig snabbt genom klassrummet och färgpennorna fick verkligen jobba. Resultatet blev ett gäng färgglada teckningar med allt ifrån hus & helikoptrar till olika djur & försök till den svenska flaggan. Det var en bra lektion att avsluta veckan med. 

Här hemma hos Mary bor också en mycket söt kattunge som blivit min och Ellens goda vän. Henne har vi gett namnet Åsa och hennes största intressen är att ligga i stolen på uteplatsen eller sova på kylskåpet. 


Igår tog vi alla sex en tripp 20 shillings härifrån, till en mysig plats vid namn Damside. Dit åkte vi det vanliga transportmedlet Matatu - en minibuss med 15 platser, men att trycka in 22 personer är inga problem. Hem blev det lite lyxigare då vi fick ett helt säte var i en nästintill tom Matatu. 
Damside - helt fantastiskt! Ett litet hotell precis vid en sjö med lite bänkar och i princip inget folk alls. Där spenderade vi hela dagen genom att bara slappna av, spela kort och äta mat. 
Vi njöt dock lite för mycket av solen, eller iallafall jag som har lite rödare axlar än vanlig, men det var värt det! 





Jag kan inte riktigt avgöra vad som varit höjdpunkten på veckan; när kon tuggade på min jacka, eller när en lärare visade oss hur man skalade en banan eller när katten Åsa var dålig i magen och tömde sig under min säng. Svårt att avgöra då alla tre har gett oss en hel del obotliga skrattanfall.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0